...عتــــــرتکده
عترت، رمــــــز خلقت
دوشنبه 26 تیر 1396 :: نویسنده : دغدغه مند

اوصاف ذاتی و غیر ذاتی خداوند

مقدمه: پس از اثبات وجود خداوند در کتب اعتقادی، معمولاً ابعاد مختلفی در مورد صفات خداوند، همانند اثبات صفات، معنای صفات، اقسام صفات و ... موردبررسی قرار می‌گیرد.

یکی از آن مباحث، مبحث تقسیم صفات خداوند به ذاتی و غیر ذاتی (فعلی) است که اهمیت زیادی دارد و توجه نکردن به فرق بین این دودسته، باعث فهم غلط و منشأ شبهاتی می‌شود.

تبیین: برای فهمِ صحیح معنای این دو اصطلاح، از مثالی آشنا به ذهن استفاده می‌کنیم: ابتدا دو جمله زیر را که اوصافی را برای آب بیان می‌کنند، در نظر بگیرید.

-       آب مایع است.

-       آب تشنگی را برطرف می‌کند.

"مایع بودن" و "برطرف کردن تشنگی" هردو از اوصاف و ویژگی‌های آب هستند، اما در نحوه توصیف آب با یکدیگر تفاوت دارند.

وصف "مایع بودن"، ویژگی‌ِ آب را ذاتاً و با صرف‌نظر از موجودات دیگر نشان می‌دهد، در مقابل "برطرف کردن تشنگی"، وصفی است که آب را در مقایسه باکسی که تشنه است، یعنی در نسبت با انسان تشنه، توصیف می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر اگر صرفاً، خود آب، وجود داشته باشد و کاری به موجودات دیگر نداشته باشیم و اصلاً غیر آب را هم در نظر نگیریم، وصف اول (مایع بودن) را می‌توانیم به آن نسبت دهیم، اما برای نسبت دادن وصف دوم (رفع تشنگی)، وجود خود آب، به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید انسان تشنه را هم در نظر بگیریم تا آب، به ویژگیِ رفع عطش متصف شود. به وصف اول، صفت ذاتی آب و به وصف دوم، صفت غیر ذاتی آب می‌گویند.

-       اکنون اوصاف خداوند را نیز می‌توان به همین صورت به ذاتی و غیر ذاتی تقسیم کنیم:

اوصافی که برای نسبت دادنشان به خداوند، فرض وجود موجودات دیگر لازم نیست، اوصاف ذاتی خداوند هستند و اوصافی که ارتباط خداوند را با سایر موجودات نشان می‌دهند، اوصاف غیر ذاتی خداوند هستند. اوصاف غیر ذاتی خداوند را"اوصاف فعلی" نیز می‌نامند. به علت اینکه بر اساس آنچه در مبحث یکتایی خداوند بیان می‌شود، هرچه غیر از ذات خداوند باشد، مخلوق خداوند و فعلِ اوست.

مثال: برای مثال قدرت مطلق از اوصاف ذاتی و روزی دادن از اوصاف غیر ذاتی "فعلی" خداوند به شمار می‌روند.

نکته

البته برخی از واژه‌ها که برای بیان اوصاف به کار می‌روند، معانی مختلفی دارند و مطابق برخی معانی از اوصاف ذاتی خداوند و مطابق برخی دیگر، از اوصاف ذاتی و فعلی.

برای مثال، اگر آفریدگار را به معنای قادر بر آفریدن (قدرت بر خلق) به کار ببریم، وصفی ذاتی را به خداوند نسبت داده‌ایم؛ زیرا برای اطلاق وصف قادر به آفریدن، فرض وجود خداوند کافی است و نیازی به فرض وجود موجودات دیگر نیست، امّاچنانچه آفریدگار به معنای موجودی باشد که با موجودات دیگر که اکنون وجود دارند، رابطه آفرینش دارد و بالفعل آفریننده آن‌ها است، مطابق تعریفی که از اوصاف غیر ذاتی یا اوصاف فعل خداوند بیان کردیم، این وصف، از اوصاف فعل خداوند است؛ پس آفریدگار به معنای قادر به آفریدن از اوصاف ذاتی خداوند و به معنای آفریننده موجودی از موجودات، از اوصاف غیر ذاتی و اوصاف فعل او هست.





نوع مطلب : عکــــس نوشتـــه، 
برچسب ها : صفات خدا، ذاتی، فعلی، آفرینش،
لینک های مرتبط :


جمعه 27 مرداد 1396 05:44 ق.ظ
سلام...
خسته نباشید..

تشکر میکنم از شما بابت همه چیز..
مرسی راستی استفاده کردیم از بیانات...
دوشنبه 26 تیر 1396 05:07 ب.ظ
بهترین راستی من تا حالا روش های زیادی رو برای دیده شدن وبلاگم امتحان کردم.این آخری عالی بود.تو هم امتحان کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : دغدغه مند
نظرسنجی
کدام بیان برای بیان مطالب این وبلاگ را می پسندید؟





کدام بیان برای بیان مطالب این وبلاگ را می پسندید؟





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو