تبلیغات
...عتــــــرتکده - مطالب شهریور 1395
 
...عتــــــرتکده
عترت، رمــــــز خلقت
پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند

کـــیفیت تشویـــــق فرزندان

   بجا ، ساده و حکیمانه باشد؛ موقع سر زدن یک عادت مثبتـــ باشد، خصوصـــا رفتار دینی -  لازم نیســت همراه با تکلـــف و مشقت باشد با دقت عمل و عمیق صورت گیرد.

   تنها زبانی نباشد، بلکه عملی باشد؛ گـــاهی عملی هم باشد خوب است، لازم نیست پر هزینه باشد، جذاب و کودکانه باشد.

   به سرگرمی مبدل نشود، صرفا یک راه تفننی جهت ساکت نمودن فرزند نباشـــد.

   وسیله ای برای ایجاد و تقویت رفتار مثبت باشد؛ بموقـــع از تشویق استفاده کنیم.

   در حضور جمع صورت گیرد؛ تا خودباوری فرزند تقویت شود.





نوع مطلب :
برچسب ها : کیفیت تربیت، تشویق، حقوق فرزند،
لینک های مرتبط :


 حقــــــــــوق ابتدایـــــی برای  تربیت فرزند

    اگر به كودكانتان وعده دادید وفا كنید؛ زیرا آنان مى پندارند كه روزیشان به دست شماست؛ امید شان به شماست  و ذهنشان متمرکـــز به وعده شمـــاست.

    لزومى ندارد كه به فرزند خود وعده چیزى بدهید که نمی توانید، اما اگر وعده اى دادید، حتماً چیز ممکنی باشد کـــــــــــــه به آن وفا كنید.

    كودكان شما ، انتظار ندارند كه نسبت به وعده هایى كه به آنان مى دهید، عمل نكنید؛ چرا که بسیار مثبت نگـــری و واقع بیـــنی در سرشت شان نهادینه شده است.

    وفا نكردن به وعده ها پیدایش روحیّه نفاق و دروغگویى در كودكان است. (چنانکه در متون دینی هم بشدت از خلف وعده نهی شده است)





نوع مطلب :
برچسب ها : تربیت، فرزند، وعده، خلف وعده،
لینک های مرتبط :


سیره و روش فاطمه (علیهاالسلام) بزرگترین و کاملترین درس براى همگان و خصوصا بانوان است كه تطبیق و پیاده كردن آن، سعادت در قیامت و كامیابى در دنیا را در پى خواهد داشت .

فاطمه (علیهاالسلام) مجسمه توحید و عرفان، اخلاق و بزرگوارى، اخلاص و ایثار، حجب و حیا  وعفت و پاكدامنى و صدها خصلت خوب انسانى بوده است. زندگى افتخارآمیز فاطمه (علیهاالسلام) پر از این نشانه ها است كه در این پست کوتاه به نشانه  اى از حیا و عفت این  بانو مى پردازیم.

وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ ع فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ لَهَا النَّبِیُّ ع لِمَ تَحْجُبِینَهُ  وَ هُوَ لَا یَرَاكِ قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ یَكُنْ یَرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یَشَمُّ الرِّیحَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّی. (دعایم الاسلام ج2 ص214 ح 792)

امام صادق (علیه السّلام) از امام على (علیه السّلام) روایت كرده كه آن حضرت فرمود:

 مرد نابینایى اجازه گرفت، تا به حضور حضرت فاطمه (علیها السّلام) برسد، اما فاطمه علیها السّلام با حجاب، خود را از او پوشید. رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم )فرمود: چرا خود را پوشیدى، در حالى كه مرد چشم ندارد تا تو را ببیند؟

حضرت فاطمه (علیها السّلام) گفت: اگر او مرا نمى‏بیند، من كه او را مى‏بینم، و او بوى خوش را استشمام مى‏كند. رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) ، با شنیدن این سخن فرمود: شهادت مى‏دهم كه تو پاره تن من هستى.

حال آیا زنان ما در جامعه اینگونه نسبت به نامحرم حساسیت به خرج می دهند ؟





نوع مطلب :
برچسب ها : زنان، اجتماع، الگو، نابینا،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند

بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم

پرســــــــــش:

ماهیت اسراف و مصرف گرایی  چیست؟

پاســـــــــــخ:

اسراف و مصرف گرایی یعنی بیش از اندازه و نیاز مصرف و استفاده کردن؛ ولی با نگاهی دقیق تر می توان این را گفت که، خارج شدن از حد وسط و رفتن یه سمت افراط در هر چیزی نکوهیده است که می توان با این معنی اسراف را  زیاده روی در امور مختلف معنی کرد.

از روایت زیر نیز به نظر می آید می توان این معنی را درک کرد.  

قال ابو محمّد العسكرىّ (علیه السّلام):

 «انّ للسّخاء مقدارا فان زاد علیه فهو سرف و للحزم مقدارا فان زاد علیه فهو جبن و للاقتصاد مقدارا فان زاد علیه فهو بخل و للشّجاعة مقدارا فان زاد علیه فهو تهوّر»

ترجمـــه:

جود و سخا اندازه‏اى دارد كه اگر از آن تجاوز كند اسراف مى‏شود، احتیاط و محكم كارى اندازه‏اى دارد كه اگر از حدّش فزونتر شد ترس خواهد بود، صرفه‏جوئى و اعتدال در صرف مال اندازه‏اى دارد كه اگر از آن بیشتر شود بخل است و شجاعت و دلیرى اندازه‏اى دارد، كه اگر از حدّش بگذرد، تهوّر و بى‏باكى خواهد بود. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏66، ص: 407





نوع مطلب :
برچسب ها : اسراف، امام حسن عسکری، افراط، زیاده روی،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند

عـــــــــواملی که غیبت ساز است ... 


 1 - خشم و غضب؛ لحظه ای آتش می گیرد و کنترل از دست داده و درست و نادرست را جهت له کردن طرف، به کار می گیرد. راه حل: لحظه ای آرام بگیر، بگذار دقایقی بگذرد تا آرام شوی

2 - هم نوایی و هم صدایی؛ می خواهد به دوستش خوش بگذرد، عیبت می کند، چون دوستش با آن شخص خصومت دارد و از غیبت آن شخص لذت می برد. راه حل: جهنم هم نوایی سودی ندارد!!!

3 - تصدیق خبر بدون تحقیق؛ هر آنچه بشنود، می گوید. راه حل: تا ندیده ای، درصدی احتمال خطارا بده و تحقیق کن.

4 - کرامت نداشتن (بدی را به بدی پاسخ گفتن)؛ دریا دل و آسمان بین نیست، زمینی است وزمینی رفتار می کند. راه حل: اهل بیت (علیهم السلام) را ببین، پاسخ بدترین را بهترین داده اند.

5 - سوء ظن؛ گمان می کند هر کسی برای او نقشه ای دارد، همه دشمن اویند، پس زودتر شروع می کند و غیبت می بافد. راه حل : عینکت را عوض کن، خودت آسوده نخواهی بود.

6 حسد؛ نمی تواند تحمل کند و موفقیت یا شهرت و تحسین شدن کسی را ببیند، با غیبت به ترور شخصیتش می پردازد. راه حل:  تو هم می توانی انگونه باشی، خداوند به هر کس بخواهد می دهد.

7 - مسخره کردن؛ با غیبت مسخره می کند، تا بخنداند. راه حل:  مزاح و خنده حلال خوب است؛ اما بقیمت گناه کردن؟؟؟!!!

8 - غفلت از کیفر غیبت و ضعف ایمان؛ نیم داند که عواقبی در آخرت دارد و جاهل است و لذا بی پروا غیبت می کند. راه حل: جهل مقصرانه دلیل خوبی نیست،  فقط همین.

 





نوع مطلب :
برچسب ها : غیبت، حسادت، عداوت، تمسخر،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند

مردى نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! همه افراد فامیل من تصمیم گرفته اند كه بر من حمله كنند و رابطه خود را با من قطع كنند و به من ناسزا بگویند، آیا براى من روا است كه آنها را ترك كنم ؟پیامبر(صلی الله علیه و آله ): در پاسخ فرمود:

تصل من قطعك، و تعطى من حرمك و تعفوا عمن ظلمك، فانك ادا فعلت ذلك كان لك من الله علیهم ظهیر 

 یعنــــی : هر كه از تو برید، تو به او بپیوند، و به آنكه تو را محروم كرد، عطا كن ، و آنكه به تو ستم نمود، عفو كن، كه اگر چنین كردی، خداوند تو را بر آنان یارى دهد و كمك كند. الكافی (ط - دارالحدیث)، ج‏3، ص: 386





نوع مطلب :
برچسب ها : صله رحم، قطع رحم، داستان، اسلام،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند




نوع مطلب :
برچسب ها : زن، شوهر، نگاه، نامحرم،
لینک های مرتبط :


راه هایی جهت رعایت حقوق کـــــودک دلبندمان و تربیت او :

به او بیاموزیم کـــــــــــــــه: کودکان ممکن است اشتباه کنند.

1- تمام کودکان مرتکب اشتباه می شوند و این مسئله عادی و قابل پذیرش است.

2 - هر اشتباهی از ناحیه کودک، طبیعی, عادی و پذیرفتنی و قابل توجیه است( یعنی از کودک باید انتظار کودک بودن داشت).

3 - کودکان همه چیز را از روی الگوی رفتاری می آموزند نه با پند و اندرز و نصیحت (البته منکر تاثیر نصیحت نیستم ولی کودک  را باید متفاوت عمل کرد).

4 - پس والدین بهتر است موقعی که اشتباه می کنند، عذر خواهی کنند.

5 - کتک زدن , تنبیه کردن و شرمنده کردن کودک مشکلی را حل نمی کند.

نتیجه :وقتی والدین اشتباه خود را تشخیص داده و عذر خواهی کردند، کودکان یاد می گیرند که وقتی اشتباه می کنند، عذر خواهی کنند و ضعفهای خود را بپذیرند.





نوع مطلب :
برچسب ها : تربیت فرزند، تنبیه غلط، روش نادرست، الگوی رفتاری،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند

شاید این چهار حرف برای خیلی از ماها ترسناک باشد وباشنیدن نام ان خصوصا در بین نزدیکانمان، تنمان بلرزد. آری طلاق، همین واژه است که با اینکه در مواردی راه نجات  است، ولی در اکثر مواردی که در این روزگار رخ می دهد، فقط و فقط ناشی از انحرافاتی است که به جامعه ی ایرانی اسلامی حمله ور شده است.

یکی از مواردی که امارطلاق را افزایش داده و نقش مهمی داشته، فضای مجازی است. البته منظور استفاده نادرست از فضای مجازی است.  فضایی که بخاطر اینکه فرهنگ سازی خوبی صورت نگرفت و مردم آشنایی با آسیب هایش را نداشتند، خیلی مولفه های زندگی غربی را وارد زندگی ما ایرانیان کرد.

ارتباط باز و گسترده ی مردان و زنان در غرب و مشروع بودن ای نوع ازارتباط در غرب و خصوصا ارتباط مردان و زنان متعهدی که قانونا زن و شوهرند ولی ده ها رابطه دیگر بشکل دوستی با جنس مخالف را تجربه می کنند توسط همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وارد زندگی کشورمان شد. فضایی که ساعت ها از وقت شوهر یا بانو را می گیرد و بجای هم صحبتی و عیش حلال، در گیر پست گذاشتن و مخابره کردن عکس واطلاعات شان می کند. عشق های زنجیره ای که بین چند نفر شکل می گیرد و احساساتی که باید برای یک نفر متمرکز می شد، حال تقسیم می شود.

عشق های مثلثی ای که جز خیانت و جنایت بر روحیات و عواطف یک زن یا مرد یا فرزندان چیزی را به بار نیاورد ولی با اینهمه هنوز که هنوز دارد قربانی می گیرد ولی اتفاق مهمی در مورد کنترل این پدیده صورت نمی گیرد.

باید همتی رفیع رقم زد، حرکتی کرد، ایستادن و توقف کافی است. هر کدام از ما زندگی خودمان و عزیزانمان را بیمه کنیم، با اطلاع رسانی و بیان آسیب ها و خطرات اینگونه ارتباطات و فضاها، نگذاریم باز هم خبرهایی ناگوار از جدایی دو نفری که عاشق هم بودند را بشنویم .

به امـــــــــــــید  آن روز....






نوع مطلب :
برچسب ها : طلاق، فضای مجازی، عشق های مجازی، سبک غربی،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 18 شهریور 1395 :: نویسنده : دغدغه مند

بارها کلمه ی کنترل جمعیت، تنظیم خانواده، فرزند کمتر زندگی بهتر و... را شنیده ایم و  برای هر یک از اینها نیز دلایلی ذکر کرده اند که فعلا در صدد بیان ونقد آن ها نیستیم. اما سوال اصلی اینست که واقعا در فرهنگ دینی، با صرف نظر از این صحبت ها، حد و حدود زاد و ولد چیست؟ آیا تعداد هم مشخص شده است؟

به آیات و روایات که مراجعه می کنیم، شماری از انها را می بینیم که فرزند آوری یا یکی از نیازهای اصلی بنیان خانواده بیان کرده اند و آن را مایه برکت و خیر و امتحان الهی و خوشبختی والدین و... دانسته اند.

مثلا در آیات داریم که :

1 - «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا»

ترجمه:  «مال و پسران زیور زندگى دنیایند و نیکی‌هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است» کهف/46

2 - «وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَاجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ یُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ»

ترجمه: «خدا براى شما از خودتان همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما پسران و نوادگانى نهاد و از چیزهاى پاکیزه به شما روزى بخشید آیا [باز هم] به باطل ایمان می‌‏آورند و به نعمت خدا کفر می‌‏ورزند». نحل / 72

یا در روایات:

1 - «بَیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لا بَرَكَةَ فیهِ» (كنز العمّال: ج ۱۶ ص ۲۷۴ ح ۴۴۴۲۵)

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) : خانه اى كه كودك در آن نباشد، بركت در آن نیست.

2 - «اُطلُبُوا الوَلَدَ وَ التَمِسوهُ؛ فَإنَّهُ قُرَّةُ العَینِ، و رَیحانَةُ القَلبِ» (مكارم الأخلاق: ج ۱ ص ۴۸۰ ح ۱۶۶۵)

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) : فرزند بخواهید و آن را طلب كنید؛ چرا كه مایه روشنى چشم و شادىِ قلب است.

لذا می بینیم که به فرزند آوری توصیه شده است و بنده در تتبعم روایتی ندیدم و یا در کتاب ها نخواندم که نهی از فرزند یا فرزند زیاد آمده باشد؛ پس اصل فرزند آوری نیکوست و شایسته وبایسته و هر اندازه بیشتر باشد هم بهتر است.





نوع مطلب :
برچسب ها : فرزند اوری، زاد و ولد، اسلام، نیاز،
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : دغدغه مند
نظرسنجی
کدام بیان برای بیان مطالب این وبلاگ را می پسندید؟





کدام بیان برای بیان مطالب این وبلاگ را می پسندید؟





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :